Waarom we soms gedoe ervaren in het contact met anderen

door | feb 20, 2024 | Uncategorized | 0 Reacties

We maken het allemaal wel eens mee. Gedoe in het contact met anderen. Zoals je collega’s bijvoorbeeld. Zo is daar die ene collega die zelden iets inbrengt tijdens een overleg, wat jou vreselijk irriteert. Of je leidinggevende die enkel praat en niet luistert. En dan is er nog die collega die altijd zo hysterisch doet.

Volgens jou dan.

Want wat jij van de ander vindt zegt ook iets over jou. Klopt het feitelijk wat je waarneemt of interpreteer je? Meestal gaat het om interpretatie en die is persoonlijk. We hebben de menselijke gewoonte om het gedrag van de ander altijd volgens onze eigen maatstaven te beoordelen. Maar wat voor jou normaal en vanzelfsprekend is, hoeft dat niet automatisch ook te zijn voor een ander. Hoe jij behandeld wenst te worden, kan wel eens heel anders zijn dan hoe de ander behandeld wil worden. En we projecteren wat af op elkaar. Niets menselijks is ons vreemd, voor de communicatie en samenwerking is het niet heel handig helaas.

Deze projecties hoor ik regelmatig voorbij komen in mijn werk. In mijn individuele begeleiding bijvoorbeeld hoor ik regelmatig cliënten mopperen over het gedrag van hun collega of leidinggevende. Niet zelden wordt dit groter gemaakt dan het is, wordt het zelfs gezien als een persoonlijke aanval. En de aanleiding voor een team training is vaak precies dit ”gedoe” in de communicatie en samenwerking met elkaar. Want dat leidt niet alleen tot irritatie en misverstanden of zelfs conflicten, het kost ook tijd en energie en kan uiteindelijk ook geld kosten, door een verminderde productiviteit. En het komt het de sfeer natuurlijk ook niet ten goede. Belangrijk dus om er op tijd bij te zijn als dit speelt. Of beter nog, voorkomen dát het zover komt.

Van gedoe naar effectieve communicatie en samenwerking

Werken met het DISC instrument, dat o.a. voorkeuren in gedrag en communicatie laat zien, individueel en in teamverband, kan helpen om allereerst meer inzicht te krijgen in je eigen gedrag en drijfveren. Je begrijpt jezelf beter en krijgt ook helder of wat je doet voldoende overeenkomt met wat bij je past. Daarnaast helpt het om gedrag van anderen beter te begrijpen en je communicatie beter op elkaar af te stemmen. Het kan heel wat kwartjes doen vallen en het helpt ook om bepaalde ongemakkelijke situaties wat minder zwaar te maken. Want we zijn tenslotte allemaal ook maar mensen. We bedoelen het vaak niet verkeerd maar we begrijpen elkaar niet altijd even goed. Meer inzicht in de eigen en elkaars drijfveren en gedragsvoorkeuren komt de samenwerking en communicatie binnen een team dan ook echt ten goede.

DISC is een praktisch toepasbaar instrument dat de complexe gelaagdheid van ons gedrag op heldere wijze inzichtelijk maakt. Ik ben gecertificeerd DISC gedragsstijlen en drijfveren expert en mag dit inzetten binnen mijn coaching en training.

Wil je een DISC analyse en coaching sessie voor jezelf of je medewerkers? En aanvullend eventueel een teamsessie? Neem dan contact met me op voor de mogelijkheden.

Andere blogberichten

Wat heb je aan hartbewustzijn in je bedrijf?

Wat heb je aan hartbewustzijn in je bedrijf?

Bij het woord hartbewustzijn heeft niet iedereen meteen een helder beeld, dus ik kan me voorstellen dat het dan ook niet duidelijk is wat hartbewustzijn binnen een bedrijf inhoudt. En waarom je dat nodig zou hebben. Laat ik beginnen met hoofdbewustzijn. Daar heb je...

Lees meer
Duurzame inzetbaarheid is meer dan enkel verzuimpreventie

Duurzame inzetbaarheid is meer dan enkel verzuimpreventie

Steeds meer bedrijven investeren met tijd, geld en aandacht in duurzame inzetbaarheid. Dat moet ook wel aangezien zowel de arbeidsmarkt als organisaties continu in beweging zijn als gevolg van flexibilisering, globalisering, technologische ontwikkelingen. We moeten...

Lees meer