Training
Verbindende communicatie
De training
Communicatie lijkt zo makkelijk, we communiceren immers continu met elkaar. En toch gaat er in de communicatie vaak van alles mis.
Want hoe vaak reageer je net iets te snel, zonder dat je het hele verhaal kent?
We hebben allemaal oordelen en reageren ook regelmatig vanuit een oordeel, zonder dat we het door hebben. Niets menselijks is ons allen vreemd.
Vaak reageren we helemaal niet zo begripvol, logisch en rationeel als we denken. Schieten we uit de bocht, reageren we vanuit ongeduld of frustratie. Dat doen we allemaal wel eens.
En deze ken je vast ook: luister je om te begrijpen of om te reageren? We zijn vaak geneigd te antwoorden dat we het eerste doen, meestal is het echter het tweede.
Wanneer het in de samenwerking en communicatie niet lekker loopt, zijn we vaak geneigd de oorzaak hiervan toe te schrijven aan de ander. Waarbij we onszelf zonder dat we dit door hebben, heel afhankelijk maken van de ander. Want hoe kom je dan tot verandering?
Allemaal heel menselijk gedrag. Het is echter niet bevorderlijk voor open, effectieve communicatie waarbij er sprake is van verbinding en begrip.
Hartbewust communiceren
Wat beter werkt, is verbindende communicatie. Ik noem het ook wel: hartbewuste communicatie, omdat je hierbij niet zozeer communiceert vanuit je hoofd maar vanuit je hart. Dat wil zeggen dat je allereerst in verbinding bent met jezelf en vanuit daar reageert, want het contact met de ander begint immers bij het contact dat jij met jezelf hebt.
Hoe helderder, steviger, zuiverder dat contact met jezelf is hoe meer dat positief doorwerkt in je communicatie met anderen.
Deze training is onder andere gebaseerd op geweldloze communicatie (ontwikkeld door Marshall Rosenberg)en transactionele analyse (ontwikkeld door Eric Berne). Het leert je om meer bewust te worden van waarom je communiceert zoals je dat doet. Als je je bewust bent van waarom je zegt wat je zegt, welke behoefte daar achter zit, ontstaat ruimte om bewust te kiezen voor hoe je reageert in plaats van dat dit automatisch gebeurt. En je achteraf misschien denkt: ‘’dat had ik beter anders kunnen verwoorden…’’
Wanneer je meer inzicht hebt in en begrip hebt voor je eigen manier van communiceren, kan je je ook beter verplaatsen in een ander en begrip hebben voor zijn manier van communiceren. Er ontstaat meer ruimte voor begrip en verbinding, omdat we de ander meer vanuit medemenselijkheid kunnen zien (in plaats van die irritante betweter bijvoorbeeld).
Het haalt de ruis van de lijn en focust op de essentie. Communicatie wordt zo duidelijker maar ook zuiverder. Meer bewustzijn van ons eigen gedrag en communicatie helpt ook om eigenaarschap te nemen in plaats van met de vinger naar de ander te wijzen, het haalt je uit de dader-slachtoffer dynamiek. Het biedt je meer handelingsruimte en communicatie wordt zo niet alleen effectiever, ook leuker.
Inhoud
In deze training staat bewustwording centraal. Het is een ervaringsgerichte training, met deels ook een lichaamsgerichte benadering en er wordt met verschillende opdrachten en oefeningen gewerkt. Voor de duidelijkheid: er wordt niet met acteurs en rollenspelen gewerkt.
In de training is o.a. aandacht voor:
- De verschillende posities van waaruit je kunt communiceren
- Bewustwording van je eigen communicatie voorkeuren en patronen
- Geweld in taal leren herkennen en ombuigen naar verbindende communicatie
- Je grenzen kunnen aangeven
- Leren om bij jezelf te blijven én in contact met de ander te zijn
- Inzicht in je eigen behoeften en triggers
- Hoe je uit het oordeel stapt en toewerkt naar begrip en verbinding
- Slachtoffer-dader dynamiek binnen communicatie en hoe je daaruit stapt
- Verantwoordelijkheid nemen voor wat van jou is, de rest bij de ander laten
Deze training bestaat uit 4 dagdelen en kent maximaal 8 deelnemers.
Wat levert deze training op?
- Deelnemers leren ‘’geweld’’ in taal herkennen, d.w.z. de oordelen, eisen maar ook vingerwijzen en verantwoordelijkheid afschuiven
- Deelnemers leren wat de negatieve effecten hiervan zijn en herkennen deze
- Er ontstaat meer inzicht in je eigen wijze van communiceren en waarom je dat doet zoals je doet
- Je herkent je eigen ‘’gewelddadige’’ communicatie, zoals wanneer je in de aanval gaat of juist in de verdediging
- Je leert hoe je dit kan doorbreken en op een effectieve manier kunt communiceren
- Je ontwikkelt meer begrip en compassie voor jezelf
- Hierdoor kan je hetzelfde gedrag ook bij de ander herkennen en hier meer begrip voor hebben
- Je ontwikkelt een betere verbinding met jezelf en dat werkt door in het contact met anderen
- Je leert op een respectvolle manier je boodschap te brengen en je grenzen aan te geven
- Je leert helderder te communiceren, kernachtig en vanuit jouw waarden
- Je leert echt te luisteren om te begrijpen
- Je ontwikkelt meer empathie, in de eerste plaats voor jezelf en ook voor de ander
- Dit alles leidt tot meer open, verbindende, respectvolle en effectieve communicatie
Meer weten over deze training? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.
Je leert helderder te communiceren
Je leert echt te luisteren om te begrijpen
Je ontwikkelt meer empathie
Kom in contact
Heb je een vraag? Wil je meer weten over wat ik voor jou, je medewerker(s) of team kan betekenen? Neem dan contact met mij op.
info@hartbewustinbedrijf.nl